Bieganie

Jak zacząć biegać amatorsko jesienią?

Bieganie to aktywność, która cieszy się popularnością zarówno u młodszych, jak i u starszych. Uniwersalność tej dyscypliny jest chyba jej największą zaletą. Biegać może każdy, wystarczy dostosowanie obciążenia do własnych możliwości. Niektórzy zaczynają swoją przygodę z bieganiem, aby zrzucić zbędne kilogramy i wymeldować sylwetkę, a inni traktują to zajęcia jako przyjemna forma spędzania wolnego czasu. Niezależnie jednak od powodu, do biegania powinniśmy się odpowiednio przygotować – zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Jak zacząć biegać amatorsko jesienią?

Odporność na pierwszym miejscu

Jak wiadomo jesień, to czas przeziębień, gryp i innych chorób. Deszczowa aura i niskie temperatury nie sprzyjają zdrowiu. A obciążony organizm poprzez wysiłek fizyczny jest tym bardziej narażony na infekcje i choroby. Dlatego do biegania jesienią powinniśmy solidnie przygotować swoją odporność. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć, jest zdrowa dieta. Nasz jadłospis powinien opierać się na nieprzetworzonych produktach. W każdym posiłku powinny znajdować się owoce i warzywa. Są one podstawą piramidy żywieniowej. To dzięki nim dostarczamy sobie witamin i wzmacniamy organizm.

Odzież i obuwie biegowe

Biegając w okresie jesiennym, musimy nastawić się na niekorzystne warunki atmosferyczne. Wiatr i deszcz niestety będą towarzyszyć nam bardzo często. Dlatego warto zaopatrzyć się w specjalną odzież. Kurtka przeciwdeszczowa to podstawa. Musi ona zapobiegać przedostawaniu się wody, ale jednocześnie pozwalać na odpowiednią cyrkulację powietrza. Czapka i rękawiczki również się przydadzą. Jeśli chodzi o obuwie to niezależnie czy biegamy jesienią, czy latem muszą one być odpowiednio dobrane. Jest to kluczowy aspekt treningu. Przy wyborze trzeba wziąć pod uwagę typ stopy, rodzaj podłoża, masę ciała i wygodę. Tylko dzięki odpowiednio dobranym butom zapewnimy sobie bezpieczeństwo i komfort podczas treningów.

Przygotowanie sprawnościowe

Kolejnym aspektem jest przygotowanie sprawnościowe. Organizm musi być gotowy na wysiłek. Dlatego, jeśli planujemy zacząć bieganie jesienią, to warto wcześniej nieco przygotować nasz organizm. Jeśli wcześniej nie uprawialiśmy żadnego sportu, to jest to szczególnie ważne. Możemy zacząć od rozciągania lub ćwiczeń na mobilność. Dobrym sposobem są też spacery. Dzięki szybkim marszom budujemy wydolność, poprawiamy ruchomość w stawach i przygotowujemy organizm do większego obciążenia. Bieganie jesienią można zacząć od tak zwanych marszobiegów, czyli odcinków biegu przeplatanych z marszem. Jest to doskonała metoda na początek.